Muzeum Holokaustu w Toronto stało się miejscem, w którym można podróżować w czasie i przestrzeni, by odkryć życie codzienne w przedwojennym sztetlu Opatów. Wystawa dzieł Mayera Kirshenblatta zaprasza odwiedzających na unikatową wędrówkę śladami społeczności żydowskiej, która była nierozerwalnie związana z tym małym miasteczkiem Opatów, zwanym w języku jidysz – Apt. Dają one nie tylko wgląd w miniony świat, ale także tworzą most pomiędzy pokoleniami, kulturami i kontynentami, zachowując pamięć o zagubionej społeczności.
Opatów oczami Mayera Kirshenblatta
Mayer Kirshenblatt urodził się w 1916 roku w Opatowie. W wieku 73 lat zaczął tworzyć obrazy, malując ze wspomnień swe dzieciństwo i młodość. W marcu 2024 r., podczas spotkania w Muzeum Holokaustu w Toronto, zaprezentowano publiczności kilka z jego wyjątkowych obrazów. Jego prace stanowią „malowane wspomnienia” z życia w przedwojennym sztetlu Apt. Kirshenblatt, który zmarł w 2009 roku w Toronto, rozpoczął swoją artystyczną karierę w wieku 73 lat, malując z namowy rodziny i przyjaciół.
Początki życia w Kanadzie nie były łatwe dla urodzonego w Opatowie Kirshenblatta. Po emigracji musiał nauczyć się nowego języka, zaadaptować do odmiennego sposobu życia i stawić czoła wyzwaniom, jakie niesie ze sobą życie w obcym kraju. W Toronto pracował jako malarz pokojowy, a także dokonywał renowacji mebli, a później otworzył sklep z artykułami budowlanymi do domu. Utrzymując kontakty ze społecznością emigrantów z Opatowa rozsianą po całym świecie, Kirshenblatt stał się członkiem „ziomkostwa” Apt.
Od sztetla do pożydowskiego miasta
Wystawa pt. „Od sztetla do pożydowskiego miasta – Opatów oczami Mayera Kirshenblatta” została przygotowana we współpracy z Muzeum POLIN. Ukazuje ona nie tylko dzieła artysty, ale także kontrastuje sceny przedstawione na obrazach z dzisiejszymi widokami miasta, którego żydowska społeczność została zniszczona podczas Holocaustu. Wspomnienia o ukochanym rodzinnym mieście w Polsce, Kirshenblatt uwiecznił na obrazach służących nie tylko jako dzieła sztuki, ale i jako cenne źródła historyczne. Uwidoczniło on na obrazach szczegółowe sceny codziennego życia mieszkańców sztetla, tworząc swoisty zapis historii miasta.
Wystawa ta jest upamiętnieniem żyjących niegdyś społeczności i ukazuje, w jaki sposób historia może być odtwarzana dzięki sztuce i architekturze. Ekspozycja prezentuje nie tylko malarstwo Kirshenblatta, ale wykorzystuje także elementy architektoniczne, takie jak deski z zabytkowych budynków, aby stworzyć przestrzeń pełną refleksji i pamięci. Jest to wyjątkowe świadectwo tego, jak pamięć o mieście w Polsce może być pielęgnowana dzięki obrazom kogoś, kto większość swojego życia spędził w odległej Kanadzie.
Hołd dla minionych dni
Wystawa „Od sztetla do pożydowskiego miasta – Opatów oczami Mayera Kirshenblatta” w Muzeum Holokaustu w Toronto to nie tylko hołd dla zniszczonego świata sztetla, ale także przesłanie o zachowaniu pamięci i tożsamości kulturowej na przekór czasowi i tragediom. Wystawa przemawia do serc zarówno potomków mieszkańców Opatowa, jak i wszystkich tych, którzy pragną zrozumieć bogatą mozaikę ludzkiego doświadczenia.